Bilginin mahiyeti ve menşei ve doğruluk problemleri felsefenin
ebedi problemleridir. İslam epistemolojisi algılayan özne, algılanan
nesne ve alelıtlak algı arasındaki üçlü ilişkiyle ilgilenmiştir. Ancak
bu konuları açıklarken bilgiyi gerçekliğin bilenin ruhunda kalan
sureti olarak sunmaları töz ve araz kategorilerinde bir takım karışıklıklara
sebep olmuş, bu yüzden farklı teoriler ortaya çıkmıştır.
Buna göre bilgi izafettir; veya suretin irtisamıdır; veya bilinen
nesnenin mahiyetinin ruhta yerleşmesidir. İslam dünyasında bu
konuyla ilgilenilmiş ve bu konuyla ilgilenen düşünürler birbirini
takip etmiştir. Fârâbî, İbn Sînâ, Sühreverdi, F. Razi, Nasır
Tusi, Recep Ali Tebrizi gibi.
The nature and origin of knowledge, and the problem of truth
are of perennial problems of philosophy. In Islamic philosophy
the epistemologic inquiry primarily concerns perception and the
threeway relationship between the percept , the perceived object,
and perception. The Meşşai (Peripatetic) account of knowledge as
the “illustration” of the reality of the perceived object in the soul,
or the presence of its essence in the soul, lead the confusion of
categories between substence and accident. Thus in response other
theories of knowledge were posited such as knowledge as the
quality by correlation, knowledge as imaging of forms, and knowledge
as the inherence of the quiddities of the perceived object
in the soul. In the Islamic world, it can be spoken of a series of
thinkers who were interested in the subject directly as well as indirectly.
Among them whose names may be mentioned are Fârâbî,
İbn Sînâ, Sühreverdi, F. Razi, Nasır, Recep Ali Tebrizi.
Of these thinkers, philosophical or theological or both, we personally
interested in especially in Nasır Tûsî, Ali Tûsî, Erdebili,
Devvânî, Kemal Paşazâde, and İsmail Gelenbevi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2016 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ocak 2016 |
Kabul Tarihi | 4 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Yakın Doğu Üniversitesi İslam Tetkikleri Merkezi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.